maandag 26 maart 2012

Prentenboek: De boom

Zo'n anderhalve week geleden heb ik voorzichtige eerste stappen gezet wat betreft het prentenboek dat ik wil gaan maken. Ik ben begonnen met het maken van een moodboard. Wat ik daar direct in zag, was veel groen, rood en een bosrijke of boomrijke omgeving. Ik neig naar een bos en zal dus eerst een 'studie' maken naar een bos met bomen dat bij mij en het verhaal past.
Een aantal dagen geleden zat ik, voor ik ging slapen, zomaar wat te tekenen op een stuk krant. Iets wat ik wel vaker doe en wat vaak wel geinige plaatjes opgeleverd. Zo ook de avond. Ik begon met tekenen met een zwarte stift. Eerst ontstonden er een paar eenvoudige stukken fruit (appel, peer) en even daarna maakte ik een boom uit eenvoudige vormen; lange puntige driehoeken en verschillende cirkels en dit was het resultaat:
Vervolgens heb ik ik nog een aantal keer een boom op deze manier getekend en dat beviel me wel.
Daarna heb ik zitten verzinnen hoe ik deze eenvoudige vorm om kan zetten in stof een naald en draad. Ik had een aantal ideeën. Bijvoorbeeld een lapje stof of vilt zo groot mogelijk knippen en dan met mijn bloemsteekvoet verschillende cirkels erop naaien in verschillende tinten groen. Ook bedacht ik dat ik verschillende kleinere lapjes stof en vilt half over elkaar heen kon leggen en dan de cirkels erop naaien. Beide ideeën heb ik uitgevoerd in 1 boom. Eigenlijk kwam dat omdat ik met het laatste idee begon, maar de lapjes niet goed strak onder de naaivoet kreeg. Het effect vind ik wel heel leuk, maar vergt heel veel geduld en is beter met grotere lapjes stof of het vastlijmen van de afzonderlijke stofjes. Overigens was het effect van raak over elkaar heen gelegde verschillende vormen, kleuren en maten stofjes ook heel erg leuk, dus dat ga ik aankomende week ook nog wel testen.
Ik zit echt nog in de testfase en een boom die geheel naar mijn zin is heb ik nog niet, maar 
het begin is er.....

(Een reis van 1000 mijlen begint bij 1 stap!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten