woensdag 14 maart 2012

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Via de website van een vriendin (www.goodsweetkind.com) werd ik gewezen op een moodboard.
De definitie volgens Wikipedia:
mood board is a type of poster design that may consist of images, text, and samples of objects in a composition of the choice of the mood board creator. Designers and others use mood boards to develop their design concepts and to communicate to other members of the design team. 



Ik ben eens gaan kijken op internet wat ik nog meer tegenkwam: 


'Een moodboard lijkt op een collage maar is veel meer dan dat. Het is een visualisatie van een concept, idee, droom of gevoel. Een moodboard bestaat uit herkenbare elementen, maar suggereert ook nieuwe ideeën. Het schept een compleet beeld. Het wordt gebruikt voor het creëren van nieuwe collecties, de sfeer op je huwelijk, het ontwerpen van siertuinen, de inrichting van je huis, enz.


Een moodboard is een krachtig communicatiemiddel. Want beelden zijn veel effectiever dan woorden. Een moodboard is een totaalplaatje dat met woorden moeilijk kan worden samengevat. Je krijgt er meteen een gevoel bij. Door ideeën en dromen te visualiseren op een moodboard, maak je ze zichtbaar voor jezelf en voor anderen.'



Eigenlijk kun je het dus voor vele doeleinden gebruiken, maar wat het belangrijkste is:


Een beeld zegt meer dan duizend woorden... 

Nu is het zo dat ik ook graag een prentenboek zou willen maken. Met een verzonnen verhaal of door het illustreren van een bekend verhaal/sprookje/mythe.
Iets wat weer bij me bovenkwam toen ik een aantal weken geleden zonder gezin een weekend weg was, in de mooie omgeving van de Veluwe.
Terug bij een oude liefde?! Als je weet dat ik jaren geleden voor ik de Pabo deed, aan de kunstacademie (richting illustratie) gezeten heb.


Ik was al begonnen met voorzichtige schetsjes. Ook een moodboard wilde ik al een tijdje maken, dus waarom combineer ik die twee niet en begin ik mijn boek door de sfeer door middel van een moodboard te bepalen?!


Ik twijfelde eerst weer even; al een verhaal in gedachten hebben of gewoon doen.
Ik kies nu voor gewoon doen, maar omdat ik er de tijd voor wil nemen, zal mijn moodboard in de loop van de tijd uitgebreid worden of zal ik gaandeweg het proces meerdere moodboards maken, ook omdat ik het zo geweldig vind om te doen. En..........voila:


Moodboard prentenboek detail 1.

Moodboard prentenboek detail 2.


Moodboard prentenboek detail 3.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten